Re: Padák - rozvoj pohybu a týmové spolupráce

Autor: Libi, Datum: 25.05.2007 19:45

Co jsem doposud našla

 

HRY S PADÁKEM

Padák je látkový (často šitý z padákoviny) kruh (některé jsou i obdélníkového tvaru) tvořený barevnými poli látky (výsečemi) se středovým kruhovým otvorem. Na jeho okraji jsou často umístěna poutka pro lepší úchop. Nejčastěji je využíván padák o průměru 4m, ale existují až do průměru 20m.

 

Černá díra

Úkol: manipulace s padákem, odhad pro pohyb míče, spolupráce

Pomůcky: padák, malý lehký míček velikosti tenisového (různé míčky různých vah i velikostí – maximální velikost však taková, aby míček prošel otvorem)

Popis hry: Děti stojí okolo padáku a drží oběma rukama poutka padáku. Paní učitelka vhodí na padák malý míček. Děti se snaží pohybovat padákem (vesmírem) tak, aby míček (planeta) skončil v otvoru uprostřed padáku (v černé díře).

Varianty: (pro starší děti) Na vypnutou plachtu položíme několik různých míčů. Úkolem dětí je nechat propadnout postupně všechny balony otvorem v co nejkratším čase. Další varianta pro skupinu předškoláků: Děti rozdělíme na dvě skupiny. Každá skupina má svůj míč (stejně velký, jen jiné barvy). Děti stojí kolem padáku a drží jeho poutka, střídavě hráči jedné a druhé skupiny. Cílem je dosáhnout toho, aby právě míč mé skupiny propadl otvorem jako první.

 

Mexická vlna

Úkol: manipulace s padákem, odhad pro pohyb míče, vzájemná spolupráce

Pomůcky: padák, větší a těžší míč (jako na sálovou kopanou)

Popis hry: Všichni hráči drží oběma rukama padák za okraje. Učitelka položí míč na padák poblíž okraje. Snahou všech hráčů je udržet míč při okraji padáku (pozor aby nevypadl) a zároveň ho rozpohybovat kolem dokola. Pokud se to podaří vznikne „mexická vlna“ ( podobná známé z diváckých tribun).

Varianty: (pro mladší děti) Jiná varianta: Děti drží kolem dokola padák ve výši pasu. Jedno z dětí (nebo dvě proti sobě) běží kolem dokola stojících dětí držících padák, jak je míjí, dotýká se jich rukou. Když stojící dítě ucítí dotek, hned vzpaží a zase připaží. (Běžící děti mohou na povel učitelky měnit směr.)

 

Výměna

Úkol: Procvičení barev, reakce na signál, orientace v prostoru

Pomůcky: padák

Popis hry: Děti stojí kolem padáku, každé drží jeho okraj u jedné z barev. Chodí dokola a říkají: „Hádej, hádej hadači, která barva nestačí? Kterápak se změnit má? A bude to, a bude to: ČERVENÁ.“ Při vyřknutí určené barvy (např. červené) se všechny děti zastaví, vzpaží (nafouknou padák). Děti stojící u vybrané barvy se pustí a podběhnutím pod padákem si vzájemně vymění místa. Pozor na srážku dětí pod padákem!

 

Kdo je žabák?

Úkol: manipulace s padákem v rytmu, paměť, posilování vzájemných vztahů ve skupině, smysl pro fair play (udržet oči zavřené)

Pomůcky: padák

Popis hry: Děti stojí se zavřenýma očima kolem padáku, každé drží poutko padáku. V rytmu říkanky pohybují padákem nahoru a dolů:

Skáče šipky, lomeňáka, (ze vzporu dřepmo stoj, vzpažit – padák vzhůru)

za večerů koncert kváká.(vzpor dřepmo – padák leží na zemi)

Na rybníku pod hrází, (stoj, vzpažit)

když měsíček vychází.(vzpor dřepmo pustit padák)

Paní učitelka během říkanky dotykem označí žabáka, který se v rybníčku (pod padákem) schová. Když vyjde měsíček, děti mohou oči otevřít a hádat, kdo je žabákem.

 

Balónku, hop!

Úkol: manipulace s padákem, odhad pro pohyb míče, vzájemná spolupráce

Pomůcky: padák, velký nafukovací míč (nepropadne středovým otvorem)

Popis hry: Děti stojí v kruhu a drží poutka padáku, v němž je velký míč. Odříkávají: “Zatočíme balónek, dokolečka dokola. Pohoupáme balónek houpy hou, houpy hou.“ A Anička (paní učitelkou vybrané dítě) zavolá: Balónku, hop!“

Děti chodí (s napnutým padákem) dokola, pak míč pohoupají a na povel (Hop!) se snaží vyhodit míč co nejvýše do vzduchu a následně ho zase chytit zpět do padáku.

 

Hrátky

Pomůcky: padák

Popis hry: Děti stojí okolo padáku a drží oběma rukama poutka padáku. Zpočátku děti padák pouze “nafukují“ – víří vzduch (jsou větříky, zprvu malé a mírné, později silnější, až se stanou vichrem z hor) zdviháním plachty vzpažováním a připažováním.

Popis hry: Jedno z dětí si libovolně lehne či sedne doprostřed padáku, ostatní děti klečí, drží poutka padáku a dělají větříky, které vzdouvají nejprve malé a stále větší mořské vlny kolem velryby uprostřed.

Popis hry: Děti stojí okolo padáku a drží každou rukou poutko padáku. Na známou písničku: „Houfem ovečky“ děti podle pokynů paní učitelky chodí za zpěvu písně dokola – mění směr, pohybují se k sobě (do středu kruhu), dupou či cupitají, nadouvají padák apod.


Vytisknuto z www.week.cz dne 20.04.2024 16:18
Adresa příspěvku: https://www.week.cz/re-padak-rozvoj-pohybu-a-tymove-spoluprace/read.php?1,13398,13399#msg-13399