čtvrtek 28. března, 18:48 Svátek má Soňa
Profil
Není fotka
Vyhledávání
 
Co se kde šustne
 
Zajímavé foto


Navigace: Zahrada
hodnocení: 5.00
Aktuální kategorie: help   Vše > Zahrada a květena > Zahrada
Diskutujte! Neroste vaše zelená radost, nebo naopak roste až moc? Sdílejte s ostatními fotky, rady a zkušenosti..
 
 
Podkategorie:
 
 
 
Status: expert

Hnojiva, hnůj a hnojení vůbec

Datum: 01.03.2015 15:21
 

Myslela jsem , že tu takovou diskusi máme, ale nenašla jsem, JitkaU našla velice zajímavé pojednání a tak vám ho sem nakopíruju, věřím , že tohle téma bude hodně diskutované je tozáklad našeho konání :-)

 

Ohledně dusíkatého vápna - to, že vzniká jeho rozkladem kyanid, je omyl, je to nějaká jiná chemikálie, nejedovatá, ale ono je to celé jen nějaká bublina, hlavně - není tak prospěšné a desinfikující, jak se všude uvádí. účinkuje snad jen přímým dotykem na nějaké houbovité organismy, ale bohužel na druho ustranu zase zabíjí žížaly, které půdu obohacují. TAdy toto je dlouhý článek, ale pokud mátečas, přečtěte si to i rozklikněte ten odkaz z mečíkového webu....

"Mýlíte se, příteli, profesí jsem chemik a tak mi jsou tyto otázky velice blízké. "Při reakci dusíkatého vápna s vlhkostí v půdě vznikají mimo jiné kyanidy, které, než se odpaří, nebo než se v půdě změní na další látky, mají drastický účinek na škůdce." (Mimránek, 2003). Tento nesmysl rozšířil mezi mečíkáře předseda Gladirisu a je perfektním potvrzením mé teorie, která říká, že čím naivnější fáma, tím rychleji se šíří a tím delší má trvání. Kdyby hydrolýzou dusíkatého vápna vznikaly kyanidy mělo by to drastický účinek nejen na škůdce, ale na vše živé, včetně člověka. Kyanidy jsou velice prudké jedy (smrtelná dávka pro člověka je 0,2 g) a jejich přítomnost v půdě by znamenala ekologickou katastrofu. Ještě nebezpečnější je kyanovodík, který se z nich uvolňuje působením kyseliny uhličité. K smrti člověka stačí několik vdechů. Ony drastické účinky na škůdce v praxi většinou znamenají 0 - 50% a navíc granulovaná forma hnojiva je podstatně méně účinná než dříve používaná forma prášková. Hydrolýzou dusíkatého vápna nevzniká kyanid, ale kyanamid (H2CN2), který se posléze přeměňuje na močovinu. Zároveň se přítomné pálené vápno (CaO) hydrolyzuje na hydroxid vápenatý, který je postupně neutralizován půdní kyselostí a kyselinou uhličitou za vzniku vápence. Tyto procesy na jaře, kdy je půda ještě studená trvají až 3 týdny a teprve po jejich ukončení je možno bezpečně sázet. U mečíků musíte dusíkaté vápno aplikovat už koncem března, v té době ještě nejsou slimáčci a larvy dvoukřídlých škůdců vylíhlé a drátovci jsou v hloubce mimo dosah účinků. Výsledek je proto nejistý. Pokud však po aplikaci dusíkatého vápna přijde výrazně teplé a vlhké počasí je možné dosáhnout ztrát na škůdcích až 50% i více. Mečíkáři však potřebují chránit nově narůstající hlízu, v té době už účinky jarní aplikace dávno odezněly a použítí dusíkatého vápna v červenci a později znamená riziko popálení kořínků a následné infekce fuzariozy, hlavně však hnojení dusíkem na konci vegetace znamená výrazné zvýšení ztrát při skladování. Doporučenou dávku 30-40 g na m2 nikdy nepřekračujte. Různé šílenosti, které na netu najdete, např. dávka 200 nebo dokonce 800 g na m2 (Seidl, 2003) neberte vážně, před takovými experimenty musím důrazně varovat. Přiznám se, že dusíkaté vápno jsem si koupil jen jednou, abych si ověřil jeho účinky a víc o něm nechci ani slyšet. 3/4 informací v propagačním letáčku jsou vyloženou pohádkou a jen s jednou 1/4 lze souhlasit. Není to žádné univerzální hnojivo pro všechnu zeleninu a ovocné plodiny, ale hnojivo se speciálními účinky určené a vhodné ke speciálním účelům a hlavně s mnoha vedlejšími negativními účinky, o kterých v letáčku nenajdete ani zmínku. Více se dovíte na stránkách Gladirisu v archivu zpravodajů č. 116.
[www.gladiris.cz]" target="_blank">[www.week.cz]] - na str. 12, od str. 11 začíná o živinách v půde
Souhlasím s názorem, že bez chemie to někdy nejde, důležité je však to, na kterém místě její používání máte. Většina mečíkářů ji má na prvním místě, u mne je chemie až na místě posledním. Bakteriózy se nikdy nezbavíte, je to přirozená daň přírodě, ale v biologicky aktivní půdě, kde není narušena rovnováha je procento napadení vždy v únosné míře. Odborně se tento jev nazývá supresivita půdy, rovnovážný stav mezi všemi organizmy, kdy žádný patogen není schopen dominovat a tím způsobit plošné škody velkého rozsahu. Pokud tuto přirozenou rovnováhu chemicky narušíte a dusíkaté vápno patří mezi ty nejaktivnější narušitele, lze v důsledku a následně očekávat zhoršení mnoha projevů, i bakteriózy. A pokud jsem měl možnost vidět sklizené hlízy ortodoxních chemiků, výskyt bakteriózy byl u nich vždy podstatně vyšší než u mne, někdy i 50%-ní.
Závěrem bych dodal asi toto, klidně dusíkaté vápno použijte, ale žádné zázraky od něho neočekávejte. Hlavně mějte na paměti, že po odeznění účinků je bezpodmínečně nutné do půdy dodat kompost pro rychlé obnovení mikrobiální činnosti, jinak si jeho opakovaným používáním vyrobíte biologicky mrtvou půdu.

 

Komentáře a názory

 
    Stránky: 12345 | další
    Aktuální stránka: 1 z 5
  • Autor: iriska
    Status: expert

    Re: Hnojiva, hnůj a hnojení vůbec

    Datum: 01.03.2015 16:28
     

    právě jsem posypala jahody cereritem, dělám to tak každý rok, má pršet, aspoň se pořádně vsákne do země.

     
  • Autor: Reklama

    Re: Hnojiva, hnůj a hnojení vůbec

     
     
  • Status: expert

    Re: Hnojiva, hnůj a hnojení vůbec

    Datum: 01.03.2015 16:30
     

    Taky se chystám pohnojit na sníh, ale až začne tát,aby to nezůstalo na vrchu čtrnáct dní :-)

     
    Upraveno 1 krát. Naposledy upravil jaja99 (02.03.2015 22:50)
     
  • Autor: tak63
    Status: expert

    Re: Hnojiva, hnůj a hnojení vůbec

    Datum: 02.03.2015 22:46
     

    Dnes jsem koupil 4x10kg hnojiva s antimechem v Mountfieldu (159 Kč/10kg) a posypový vozík, olej do sekačky, ruční pilku a jdeme na TO. Zatím tu snad maká akorád Kordulka winking smiley .

    Jen co sleze sníh co má zítra napadnout, tak prostříhame stromy, větve rozdrtíme na mulč, zvertikutáturujeme trávník, prosypu pískem, prohnojim a budu sekat a sekat a ............. grilovat mls smiley .

     
  • Autor: HanaK
    Status: expert

    Re: Hnojiva, hnůj a hnojení vůbec

    Datum: 03.03.2015 10:09
     

    hlasuju pro hnůj a kompost

    což je problém, když žiju tak nějak instantně, bez zvířat, odtrženě od reality. Takže aspoň kompostuju vše, na co dosáhnu, abych mohla dodat do země humus

     
  • Autor: tak63
    Status: expert

    Re: Hnojiva, hnůj a hnojení vůbec

    Datum: 03.03.2015 15:57
     

    ... koňskej hnůj už mám zarejpanej ve skleníku a kompostujeme co se dá, např. lógr z kávovaru, růsné šlupky, pytlíky od čaje, ale zase ne věci, které chutnaj myším apod. Občas to pohodím hlínou a furt dokola.... Se mi doma smějou, že mám kompost rozdělený na tři sektory a podle stáří smiling smiley .

     
  • Autor: gabca
    Status: expert

    Re: Hnojiva, hnůj a hnojení vůbec

    Datum: 07.03.2015 20:23
     

    Dneska jsem si koupila v Penny Cererit, hnojím s ním jahody, ov. keře a stromy.

    Ještě jsem vzala granulovaný slepičinec a doma mám ještě garnulovaný kravský hnůj. Na co nejlíp využít tyhle dva? please smiley

     
  • Autor: kordula
    Status: expert

    Re: Hnojiva, hnůj a hnojení vůbec

    Datum: 07.03.2015 20:31
     



    gabca napsal(a):

    Dneska jsem si koupila v Penny Cererit, hnojím s ním jahody, ov. keře a stromy.

    Ještě jsem vzala granulovaný slepičinec a doma mám ještě garnulovaný kravský hnůj. Na co nejlíp využít tyhle dva? please smiley

    .......přidám to ke Gábi, Hoštické hnojivo / konský, kravský, guáno, rohovina......kam s tím confused smiley

     
  • Status: expert

    Re: Hnojiva, hnůj a hnojení vůbec

    Datum: 07.03.2015 21:10
     

    Já hnojím tím co mi přijde první pod ruku:-)

     
  • Autor: Lady.ska
    Status:

    Re: Hnojiva, hnůj a hnojení vůbec

    Datum: 07.03.2015 21:42
     



    gabca napsal(a):

     

    Ještě jsem vzala granulovaný slepičinec a doma mám ještě garnulovaný kravský hnůj. Na co nejlíp využít tyhle dva? please smiley

    Slepičince bývají výživnější oproti kravskému hnoji, s granulovanými nemám zkušenost, použít je můžeš na zeleninu, kytky, keře ...

     

    Guano je skoro to samé jako slepičince je to trus mořských ptáků, rohovina se také může použít úplně všude, používám ji na přihnojování leknínů.

     
  • Status: expert

    Re: Hnojiva, hnůj a hnojení vůbec

    Datum: 07.03.2015 22:11
     

    Já rohovinu dávám kytkám pod nohy když sázím.

     
  • Autor: Betas
    Status:

    Re: Hnojiva, hnůj a hnojení vůbec

    Datum: 07.03.2015 22:18
     

    Slepicince hlavne kvuli fosforu na kvetouci kytky. Ja ho davam do letnich truhliku, pod lilie. Trojkombinaci pouzivam pri vysadbe novych keru a kytek. Kravsky zahriva, ne? Ten bych do truhliku nedala.

     
  • Autor: samanka
    Status:

    Re: Hnojiva, hnůj a hnojení vůbec

    Datum: 08.03.2015 21:23
     

    Granulovaný kravský i slepičí se může dát kamkoliv, dávám na dno do truhlíku k muškátům, i na záhony - k jahodám, rajčatům, rybízům,, ostružině i k cibulkám - tulipány, narcisky... ten už žádé teplo nevytváří

    Momentálně mám na zahradě rozhozený králičí hnůj, snad zítra stihnu zarýt, zatím jen v zeleninové části, může se dát i k růži???

     
  • Autor: Betas
    Status:

    Re: Hnojiva, hnůj a hnojení vůbec

    Datum: 16.06.2015 17:03
     

    Nevim, kam to mam dat...

    Holky, delate nekdo koprivovou jichu? Jake mate zkusenosti a na co konkretne pouzivate? Teda jestli pouzivate smiling smiley

     
  • Autor: kordula
    Status: expert

    Re: Hnojiva, hnůj a hnojení vůbec

    Datum: 16.06.2015 18:30
     

    .... rohovinu , Krystalon , Vitality.....

     
Stránky:  12345 | další komentáře>>
 
Upozornění
Bohužel, do tohoto fóra mohou přispívat pouze přihlášení návštěvníci. přihlášení

Nejste registrovaní?
zaregistrujte se! Nezabere vám to víc jak 20 sekund a získáte množství výhod! registrace
 
 
 
Zajímavé foto
Zajímavé diskuze
Barbra a Daniel

adoptivní děti WEEKu
 
 
 
Příspěvky v diskuzi vyjadřují názory jednotlivých diskutujících. Redakce serveru nemůže ovlivnit jejich obsah.
Provoz diskuze se řídí Pravidly zasílání příspěvků na serveru Week.cz.



RSS vše - RSS vše - Diskuze - RSS - Zahrada (Diskuze)

Přidej na Seznam    
 
(c) 2006-14 Week.cz | Kontakt - Podmínky užívání - Nápověda
 
Tento server používá software Phorum.